sehati sejiwa

Monday 12 March 2012

Hanya kerana 'naWWara' Bab 5



Bab 5



Hari ini cukup seminggu Wara jadi cikgu sementara di tadika Sehati Sejiwa. Selama seminggu jugaklah dia tak jumpa 'encik hensem' selepas peristiwa itu. Wara bersyukur sangat-sangat sebab tak jumpa dia dah lepas hari tu. Segan,malu,menyampah and semua perasaan lagilah yang membuatkannya tak nak jumpa dan bersemuka dengan mamat tu lagi.
            Hari-hari Wara terasa aman tanpa kehadiran lelaki itu. Selama seminggu dia tidak mendapat gangguan daripadanya. Bahagia sungguh hatinya. Sedang dia leka melayan kerenah kanak-kanak di tadika itu, dia terpandang sesusuk tubuh lelaki yang cukup dia kenali itu. Muhammad Alfa Ariff! Peristiwa seminggu yang lalu kian bermain di fikirannya.
            Puan Mastura memanggilnya untuk berjumpa. Dia ingin tahu apa yang terjadi semasa mereka berdua keluar bersama. Peristiwa Wara keluar bersama-sama Ariff,  dia tidak sempat hendak bertanyakan perkara itu kepada anak kesayangannya itu.
            "Ainaa, macam mana semalam. Ok budak bertuah tu? Ada perkara pelik-pelik yang dia buat kat awak tak? Saya tak sempat nak bertanya pada dia. Dia balik lewat semalam." Wara terdiam. Dia tidak mahu Puan Mastura tahu hal yang terjadi. Hal di mana dia sendiri yang meninggalkan anak kesayangannya itu.
            'Erk! Nak bagitahu perkara sebenar ke? Kang kena banyak soal pulak. Kelentong sudah. Nanti pandai-pandailah anak dia jawab hal yang sebenar-benarnya,kan,'gumam Wara di dalam hatinya.
            "Semalam? Err...Ok je ,Puan. Tak ada benda-benda pelik pun yang Encik Ariff buat semalam. Dia ok je sepanjang masa tu." Ucap Wara sambil tersenyum kelat.
            "Oh, yeke. Baguslah kalau macam tu. Bolehlah awak temankan dia lagi lepas ni. Bolehkan Ainaa?"
            "Erk! Kenapa pulak,Puan? Suruh jelah orang lain. Takkanlah saya ni."tungkas Wara pula. Mak!!! Wara tak nak teman encik hensem lagi! Tak nak! Tak nak!
            "Dengan Wara je yang dia ok. Orang lain semuanya dia akan buat benda pelik-pelik. So, bolehlah Ainaa temankan dia lagi ea lepas ni. Boleh ea?" katanya.
            "Lagipun anak saya tu susah nak kawan dengan perempuan. Nak kata anti dengan perempuan ni tak jugak. Dia jadi macam ni lepas peristiwa dulu. Terus dia berubah seratus peratus. Boleh ye Ainaa. Awak tolong saya. Tak lama pun. Sepanjang awak ada kat sini je. Awak pun di sini sampai dapat panggilan sambung belajarkan,Ainaa. Boleh ea?"ucap Puan Mastura sambil memandang muka gadis itu. Penuh berharap wajah tua itu terhadap gadis tersebut. Hati tuanya yakin,hanya gadis itu sahaja yang mampu menolongnya.
            Wara tersentuh melihat pandangan yang dilemparkan oleh wanita itu. Hati mudanya tidak sanggup untuk mengecewakannya. Dia tunduk. Memikirkan kata-kata yang bakal di lemparkan untuk menolak tawaran wanita itu. Tapi di sudut hati kecilnya, menyuruhnya menerima.
            'Alaa, sekejap je,Wara. Tak lama mana pun. Kau pejam celik,pejam celik da sampai masa. Terima je.' bisik hatinya.
            Wara memandang wajah tua itu. Sambil tersenyum nipis dia mengangguk-anggukkan kepalanya sebagai tanda bersetuju dengan permintaan wanita itu. Puan Mastura gembira dengan persetujuaannya itu.
            "Alhamdulilah. Akhirnya............" ucap Puan Mastura sambil tersenyum lebar.
            Aik, lain macam je Puan Mastura ni punya suka. Macam ada yang tak kena je ni. Ish, tak boleh jadi ni. Mak macam ni, anak macam tu pulak. Memang baguslah tu jadi anak beranak. Dua-dua ada agenda tersendiri. Haish!
            "Akhirnya apa,Puan?"soal Wara inginkan kepastian. Melihat senyuman wanita itu terbit rasa ingin tahu.
            "Tak ada pape,Ainaa. Terima kasih,ye. Terima kasih sangat-sangat."balas Puan Mastura sambil menggengam erat tangan Wara. Wara hanya mampu tersenyum dengan tindak balas itu.

Dayang melihat Ainaa leka memandang ke luar kelas. Dia turut melemparkan pandangannya ke situ.
            'Tak ada pape pun. Apa-apa jela yang dia ni tengok. Entah-entah berangan tak dia ni. Ainaa, Ainaa.'bisik Dayang di dalam hatinya. Lantas dia bergerak ke arah gadis itu.
            "Haa! Berangan nampak" sergah kak Dayang. Wara terkejut apabila disergah dengan tiba-tiba. Dia tersenyum malu.
            "Mana ada berangan. Akak ni. Pandai-pandai jelah. Main serkap jarang je."ujarku.
            "Eleyh. Nak selindung-selindung pulak. Ingat akak tak tahu ke. Kalau tak berangan, apa yang Ainaa asyik sangat tengok kat luar tu? Akak tengok tak ada apa-apa pun kat luar tu. Haaa,,, memang sah-sahlah Ainaa tengah berangankan tadi. Berangankan sape tu,dik? Buah hati ke?"
            "Ish,akak ni. Ainaa mana ada buah hati. Sekolah lagilah,kak. Mak pun  tak bagi ada buah hati ni tau time sekolah. Apalah akak ni."
            "Eh, Ainaa kan da abis sekolah. Da boleh ada buah hatilah. Takkanlah secantik macam ni tak ada buah hati kut. Nak kelentong akaklah tukan." ujar kak Dayang. Wara hanya tersenyum mendengarkannya.
            "Haa.. tu senyun-senyum tu da betullahkan Ainaa memang ada buah hati. Melepaslah kali ni."
            "Tak adalah,kak. Senyum pun salah ke,kak. Apa yang melepasnya,kak?" soalku.
            "Err.. Tak ada apa-apa pun,dik. Yela, kalaulah betul adik ada buah hati, melepaslah peminat-peminat adik kat sekolah dulu tu nak try tackle adik lepas abis sekolah macam ni. Kan,kan,kan."ungkap kak Dayang.
            "Sebenarnyakan,kak Ainaa tak percayalah dengan semua ni. Lagi-lagi pada lelaki. Lelaki ni pandai berkata-kata."
            "Kenapa Ainaa kata macam tu pulak? Macam pernah di kecewakan je ikut cara cakap ni."
            "Memang pun pernah dikecewakan pun, kak. Kecewa sangat-sangat. Sampaikan Ainaa da tak percaya dah dengan semua lelaki kat dunia ni."
            "Takkan sampai macam tu sekali kut. Teruk sangat ke dia buat pada Ainaa. Sampaikan Ainaa da percaya pada lelaki."kata kak Dayang.
            "Entahlah,kak. Ainaa pun tak sure. Tapi hati Ainaa sakit sangat diperlakukan macam tu."
            "Citerlah. Share-share. Sharing is caring,right."
            "Betul ni akak nak tahu? Janji tau jangan bagitahu sape-sape. Rahsia kita berdua je ni tau."
            "Ye akak janji. Cepatlah citer."ujar kak Dayang tidak sabar.
            Wara hanya tersenyum melihat gelagatnya. Dia menghembuskan nafas dengan perlahan-lahan sebelum membuka ceritanya. Cerita yang cukup-cukup melukakan hatinya. Kak Dayang diam mendengarnya. Sesekali terdengar keluhan kecil terbit dimulutnya.
            "Macam tulah ceritanya. Sejak dari tu, Ainaa da tak nak da ada kaitan dengan lelaki. Pada Ainaa semua lelaki ni sama."ujar Wara selepas habis menceritakan kisah lalunya itu.
            "Sabar jela,dik ea."
            "Salah ke untuk Ainaa merasai cinta tu,kak?"
            "Tak salah pun, dik. Doa-doalah selalu. Insya-Allah suatu hari nanti adik akan jumpa someone yang betul-betul sayangkan adik. Entah-entah acik ke,kan. Manalah tahu,"kata kak Dayang sambil gelak kecil.
            "Selisih 44 malaikatlah kak kalau dengan dia tu. Asyik salah je apa yang Ainaa buat ni. Tak ada yang betul pada mata dia tu. Entah dari manalah dia datang."
            "Dari perut Puan Masturalah dia datang. Apalah Ainaa ni. Itu pun tak tahu ke."kata kak Dayang dengan gelak yang semakin kuat.Wara yang mendengarkan gurauan itu turut gelak bersama.
            Dengan gelak yang masih berlarutan, dia memandang ke luar kelas. Matanya tertumpu seraut wajah yang tegang memandang ke arah mereka berdua. Mati terus tawanya melihat seraut wajah itu. Kak Dayang yang baru menyedari akan kehadiran Ariff di situ lantas menegurnya.
            "Hai acik. Da lama berdiri kat situ? Masuklah. Macam tak biasa je."
            "Tak apalah kak Dayang. Saja je tengok-tengok. Da seminggu acik tak tengok tadika ni. Tu yang hari ni datang kejap."ujarnya.
            "Oh.. Ha ah. Da lama acik tak datang sini. Busy ke kat syarikat tu? Selalu ada je masa nak datang sini. Ni tak, sampai seminggu hilang."
            " A'ah. dekat pejabat tu busy sekarang ni. Dapat tender baru. Tu yang tak ada masa nak datang sini."
            "Ingatkan merajuk sampai tak nak datang da."
            "Taklah. Nak merajuk dengan sape pulak. Kak Dayang ni macam-macamlah." Mata lelakinya memandang segenap wajah yang diam membisu. Wajah yang sentiasa tenang dalam apa jua keadaan. Wara rimas dengan pandangan lelaki itu. Lantas dia bangun menuju ke belakang kelas. Dia tidak sanggup ditenung sebegitu rupa.
            "Kamu da kenapa acik oii. Tenung anak dara orang. Minat cakap minat. Haha..."kata kak Dayang dengan gelak yang berterusan. Ariff  termalu sendiri.
            "Eh, akak ni. Ke situ pulak. Dahlah, acik pergi pejabat dulu. Kirim salam dekat 'cik adik' ye,kak." Acik sengaja menekankan sebutan cik adik. Dia tahu Wara dengar apa yang mereka bualkan itu. Dayang hanya tersenyum simpul melihat teletah mereka berdua.
            " Mulut kata tak, hati kata nak! Macam-macam perangailah diorang ni."gumam Dayang dalam diam.
            "Aik, kak Dayang. Takkan berangan pulak kut. Tulah,orang suruh kawin cepat-cepat,tak nak. Kan da asyik berangan je kerjanya. Haiyaa..." tungkas Wara, Dia ingin menyedarkan lamunan wanita itu.' Khusyuk bebenor,tadi kata orang berangan,ni dia pulak yang amik port. Kak Dayang ni......'bisik Wara.
            Dayang hanya tersenyum. Leka dia memerhatikan seraut wajah tenang itu. Lembut sekali pandangan itu. Tapi sayang, gadis ini telah meletakkan tembok besar untuk lelaki mendekatinya. Itulah yang amat dikesalkan. Moga-moga suatu hari nanti akan bertemulah dia dengan lelaki yang selayaknya. Amin!
            "Akak!" jerit Wara di hadapan pintu kelas itu. Dayang yang mendengar akan jeritan itu terus terpinga-pinga. Tidak memahami situasi yang terjadi. Dia khayal dengan rekaan khayalannya sendiri. Wara ketawa melihatkan wajah terkejut wanita itu. Wajah yang polos,tidak mengetahui apa-apa.
            "Aik, kak. Takkan tak habis-habis berangannya tu. Dahlah. Jomlah kita pergi dewan makan. Kan sekarang waktu makan. Tak nak makan ke,kak? Kenyang dengan berangan ea.. Haha..."ujar Wara. Dia makin galak menyakat wanita itu.
            "Eh, mana ada. Yela,akak nak geraklah ni. Tunggu akak kejap. Kita pergi sainglah."ucap kak Dayang menutup malunya. Merah mukanya seperti udang terbakar di usik sebegitu sekali. Lantas dia bangun menuju ke pintu kelas dan mula menapak ke dewan makan untuk bersama-sama menjamu makan.
           "Jom."




bersambung....----->

p/s : maaf.. bab kali ni agak tergantung sedikit.. tengah demam masa nak menulis ni..:( sorry... insya-allah dalam bab yang seterusnya akan lebih baik... doakan saya cepat pulih yeah..! bab seterusnya kemungkinan akan di post lambat sikit.. bcoz nak focus sebentar dalam novel Coklet Biru --> Our LOVE!... 
           
            

4 comments:

Eliza Ab said...

aah mmg pendek.. dik permulaan tu guna 'aku' tu bermakna wara kan??

wARa aINAa said...

a'ah,kak.. "aku" tu bermakna wara.. hehe..nama sendiri tu.. hohoho...:p

Eliza Ab said...

oh.. so adik kena tukar 'aku' tu pd 'wara' coz kat perenggan seterusnya dh guna 'wara'.. sblm2 ni pn guna 'wara' kan?? yg atas tu aje adik tukar... :D

wARa aINAa said...

oh.. okeyh,kak sebab bgthu.. hehehe:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...