sehati sejiwa

Tuesday, 20 March 2012

Hanya kerana 'naWWara' Bab 7




                                                            Bab 7



Lagu 'Doakan ku untukmu Sayang' berkumandang di siaran radio Hot Fm. Radio kesukaan ramai. Almaklumlah, terhangat dari biasalah katakan. DJ radio yang amat dikenali ramai gitu. Cewah! Sape yang tak kenal Fara Fauzana a.k.a Fafau and also Faizal Ismail a.k.a FBI. DJ yang amat dikenali ramai tu! Mereka berdua adalah DJ yang paling best. Hot and Spicy gitu! Cewah!
            Wara turut menyanyi kecil mengikut rentak irama lagu tersebut. Lagu Doaku Untukmu Sayang adalah lagu yang disukainya. Irama yang sederhana, tak rancak mana pun. Slow je. Lagu ni pun dia pernah dedikasikan untuk seseorang. Baginya, lagu ni ada sentimental yang tersendiri. Sebab setiap bait-bait lagu tersebut mempunyai maksud yang amat mendalam. Tengok tajuk pun da tahu; Doaku Untukmu Sayang, kan,kan,kan.Hohoho!
kau mau aku apa, pasti kan ku beri.
kau minta apa, akan ku turuti.
walau harus aku terlelap dan letih.
ini demi kamu sayang.
aku tak akan berhenti.
menemani dan menyayangimu.
hingga matahari tak terbit lagi.
bahkan bila aku mati.
ku kan berdoa pada Ilahi.
tuk satukan kami di surga nanti.
tahukah kamu apa yang ku pinta.
di setiap doa sepanjang hariku.
Tuhan tolong aku, tolong jaga dia.
Tuhan aku sayang dia.
Tuhan tolong aku, juga jaga dia.
Tuhan ku pun sayang dia.         
            "Tuhan tolong aku, tolong jaga dia. Tuhan aku sayang dia." keluh Wara diakhir katanya itu.  Hati kecilnya itu sayu bila mendengarkan setiap bait kata lagu itu.
            "Hmm,, apalah nasib aku nikan. Agaknya memang tak akan menemui bahagia sampai ke   akhir hidup aku kott.. Hmm,, nasib badan akulah ni.... "keluh Wara lagi. Dia berasa cukup menyesal dengan kisah yang sudah berlalu. Seribu kekesalan wujud di dalam dirinya.
            "Wara,, apa yang di keluhkan tu? Da solat maghrib belum ni? Da pukul bape da ni. Karang terlepas waktu." soal mak yang tiba-tiba muncul.
            "Fuhh, semangat. Mak ni. Kalau ye pun bagilah salam. Terkejut orang tau. Da solat da tadi,mak. Dengar je azan tadi terus solat. Ni baru je lepas sudah. Tu yang lepak jap dengar radio ni. Adik mana, mak?"soal Wara ingin menutup rasa terkejutnya.
            "Ceh, terkejutlah sangatt. Berangan, memanglah terkejut. Da buat solat hajat belum ni? Lagi bape minggu result kau nak keluarkan. Buat selalu solat hajat tu. Minta pada Allah keputusan yang cemerlang. Adik kau pergi kelas pianolah. Kan hari ni hari rabu. Kau lupa ke. Haish, muda-muda da nyanyok."
            "Da , mak. Semua wara doa. Minta keputusan yang cemerlang, mintak dapat maktab sambil-sambil tu selitlah jugak pasal jodoh. Hehehe."sengih lebar Wara berikan.
            Uit, muda lagi kau ni Wara. Takkan dah minta jodoh kott. Aneh ni. Dah teringin sangat ke nak ada suami. Masak pun tak panadai lagi, ada hati nak bersuami aku ni. Hahaha.
            "Kau tu bukannya ape, kena ingatkan baru nak buat. Ceh, menyempat pulak kau selit-selitkan eak. Dah gatal sangat ke nak kawin? Dah ada calonnya ke? Ingat syarat-syarat yang mak dha bagitahu untuk bakal-bakal menantu mak tu. Jangan kau ketepikan sudahlah ye. " bebel mak.
            Adush! Ni yang payah ni. Kalau mak da start membebel, sampai ke lusalah tak habis. Mak,mak. Nasiblah mak cantik. Heheheh. Oppss,, lupa nak kenalkan. Nilah Puan Norrela, mak kesayangan Wara. Anak jati Batu Pahat. Memang asli betul-betul. Tak ada campuran darah jawa, banjar or watever yang ada kat sini. Tulen! Hohoho. Tapi lain cerita pulak dengan kisah abah.       Abah asal dari Muar,Johor. Ada darah keturunan Jawa. Kalau tak silaplah. Asli campur jawa jadilah Wara and adik-beradik yang lain. Cantik-cantik semuanya and hensem-hensem tau. Hehehe! Bangga kejap.
            Ikutkan kata mak cik Wara belah abah, family belah abah tu masih ada lagi sedara sepupu sepapat di Indonesia. Betul ke tidak tu, enggak tahu sihh. Ikut ceritalah. atuk pun ada cakap macam tu. Cuma sedara yang da jauhlah. Wahh! Ada sedara kat Indon tu. But, we all semuanya muka melayulah. Ada yang macam cina ( tu kakak Wara.). Entah macam mana boleh tersesat jadi muka cina entah. Terkenan masa mak mengandung kott. Heheh!
            "Eh, mak ni. Mana ada. Calon-calonnya tak jumpa lagilah mak. Mak doa-doalah ea. Kot-kot dapat kawin dengan anak raja ke. Bertuah gitu! Heheh."gurau Wara.
            "Banyaklah kau punya anak raja. Raja apa? Raja Gopal? Haish, macam-macamlah kau ni wara. Ada je modalnya tu. Macam mana kerja kat Tadika tu? Ok tak? Ada buat hal kat sana?"tanya mak. Almaklumlah, anak dia yang ketiga ni jelah yang keluar bekerja selepas habis SPM. Tak macam anak-anak dia yang lain tu. Semuanya duduk rumah je. Alim gitu. Aku ni kurang alim sikitlah. Hohoho!
            "Hehehe. A'ah kott. Anak Raja Gopal. Ok je mak. Semua ok. Cikgu-cikgu sana pun ok. Cuma tak ada kawan sebayalah. Rasa segan sikit. Tapi suka, sebab saham tinggi tu. Paling muda. Wara kan anak mak yang paling berdedikasi. Mana ada buat apa-apa masalah. Well you know me."ujar Wara.
            "Yelah tu. Kau ni bukan boleh caya sangat. Lain yang orang suruh buat lain kang yang kau buat. Saham tinggilah sangat. Ingat umur tu baru nak masuk 18 taon. Jangan nak gatal-gatal. Kakak-kakak kau tu tak kawin lagi." bebel mak lagi.
            "Ye mak ku sayang. Anak mu yang cantik molek ini ingatlah. Wara tunggu kakak and kak Jia tu kawin dulu. Baru Wara kawin. Lagipun orang tak fikir lagilah mak. Nak belajar dulu. Umur pun baru nak masuk 18 tau."
            "Haa.. tahu tak pe. Habiskan belajar tu. Dapatkan Master ke PhD ke, ok jugak. Jangan dapatkan 'Perasaan Hasad Dengki pulak'. Ingat tu."pesan mak.
            "Yelah mak. Wara akan ingat. Doakan jelah ye. Ada rezeki tu adalah."
            "Mak memang sentiasa doakan untu anak-anak mak ni. Eh, Mak su kau cakap owner tadika tu ada anak bujang. Ye ke?"
            "A'ah. Kenapa mak? Nak buat menantu ke? Untuk sape? Kakak ke? Ish, mak. Jangan buat hal. Kakak tu da ada buah hati jiwa raga tu. Kang tak pasal-pasal kang ada yang bawa hati yang lara. Lebih teruk terjun katil kang."ujar Wara pula.
            "Eh, kau ni. Mak tahulah kakak kau tu dah ada buah hati. Saja je mak tanya. Kott-kottlah untuk kau ke. Kan kau masih tercari-carikan. Baik budaknya?"
            "Ceh, mak ni. Tak hinginlah wara. Kerja nak cari salah orang je mamat tu. Eeeiii,, Tak moh! Tak moh! Cheq tak rela you.... Baiklah sangat. Dahlah suka marah-marah Wara. Harap je muka hensem, tapi hancus!" ujar Wara dengan geram.
            Mak,,, kalau ye pun nak cari menantu tengok-tengoklah orangnya. Ni tak Encik hensem tu jugak yang nak dikenenkan dengan aku. Haish! Selisih 44 malaikat mak. Tak mahu! Tak mahu! Walaupun muka dia hensem mak, tak semestinya menjamin kebahagian anak mak ni. Ish, ish, ish.....
            "Hensem ke? Muda lagikan budaknya. Eleyh, sekarang cakaplah tak hingin, tak hingin. Empat lima tahun nanti lain pulak cakapnya. Hingin! Hingin! Hingin! Kan, Warakan" ujar mak dengan senyum yang lebar.
            Erk! Lain macam je mak ni. Mak,,,, jangan simpan angan-anagan seperti itu,mak. I tak rela you! Mak,, janganlah buat lawak yang sememangnya tak lawak time - time maghrib macam ni. Kang ada yang mati katak dengar wara jerit ni. Hhhuuuuaaarrrggg!!!!
            "Mak ku sayang intan payung buah hati kekasih hati pujaan abah, selisih 44 malaikatlah mak kalau nak kenen-kenenkan orang dengan mamat tu. Haish! Dia da kawinlah. Tak dapat mak nak menantukan dia tu. Cari orang lain jelah ye kalau betul-betul nak kenen-kenenkan Wara yang cantik mulus ni. Hehehe."
            "Ha?! Biar betul da kawin? Mak su kau kata dia bujang lagi. Ke kau kelentong mak ni, cakap dia da kawin."ujar mak ingin kepastian. Mak terkejut mendengar informasi yang aku berikan tu.
            Aik, Hanum kata anak Kak Mas tu tak kawin lagi. Tapi asal budak bertuah ni kata da kawin ni. Ke budak ni...............
            "Laa,, betullah. Tak tipu. Dia sendiri yang kata masa Wara teman dia keluar dulu. Tapi tak tahulah kalau dia tu yang tipu Wara. Alaaa,, mak ni. Tak payahlah citer pasal dia. Buang tenaga jelah. Rasa nak muntah darah dengar pasal dia tau. Haish!"
            "Eleyh. Yelah tu. Nanti kau selidik-selidiklah ea. Mana tahu ada chance ke."kata mak.
            Mak.... I tak rela nak bersuamikan Encik hensem tu!!! Tak rela! Tak rela! Buanglah angan-anganmu itu, wahai mak tercintaku.
            "Mak!! Wara muda lagilah. Tak nak kawin-kawin lagi. Eeeiii... Mak nak sangat Encik hensem tu, mak jelah yang kawin dengan dia. Tak pun suruh je sape-sape anak mak tu."gumam Wara dengan geram. Geramnya!! Asyik nak kaitkan aku dengan Ariff tu je. Kat tadika macam tu, kat rumah pun macam tu. Haish! Minta simpanglah, der... Gggrrr!
            "Aik,, untuk empat lima tahun lagilah. Bukan sekarang. Buang tebiat apa nak mak kawin dengan dia tu. Abah kau nak letak kat mana. Eh, budak bertuah ni. Aku sepuk dengan senduk jugak kang."
            "Hehe. Abah mak letak dalam hatilah."kata Wara dengan wajah yang ayu.
            "Suka suki jiwa bahasa jiwa bangsa je. Dahlah, mak nak ke dapur. Nak masak. Nanti jangan lupa turun makan. Jangan dikenang peristiwa yang lalu. Ingat yang dah ada depan mata je. Jangan dilepaskan. Hahaha" kata mak sambil ketawa.
            Erk! Ingat yang ada depan mata? Sape pulak mak ni. Macam-macam jelah mak ni tau. Saja jelah tu nak gurau- gurau manja dengan aku. Haish, nasib mak aku. Kalau tak da lama kena soal bagai polis pencen ni.
            "Err,, sape eak mak? Tak dapat nak pick up ni."soal ku dengan wajah yang polos.
            "Ceh, buat-buat tak kenal pulak. Encik hensem yang kau kata tu lah. Bertuah anak mak kan dapat kekasih hati hensem, berkerjaya lagi tu."
            "Mak.............. Eeiiii... Tak sukalah. Dah-dah, kang tak masak mak nanti. Kebulur orang dalam rumah ni mak."
            "Tak apa. Maggie banyak kat bawah. Lapar boleh masak maggie je. 3 minit da siap."kata mak.
            "Aik, mak ni. Sejak bila pulak jadi tauke Maggie ni. Kekonfiusan ni. Dulu tak bagi kitorang melantak Maggie. Sekarang ni menggalakkan eak. Terbaik!"
            "Mak memang terbaik. Baru tahu ke? Hahaha. Dahlah. Mak turun dulu. Nanti turun makan tau. Jangan tak makan pulak. Kau tu dahlah kecik je. Entah bilalah nak membesar."
            " Masuk lif tekan sendiri nampak,mak. Haa, yela. Nanti Wara turun. Kitorang kecik ikut baka mak abahlah ni. Kecik memanjang je. Nanti da kawin baru membesar. Hehehe."
            Mak berlalu keluar dari bilik Wara. Time untuk memasak! Fuhh,, lega rasanya. Senak dah perut Wara asyik kisah dongeng Encik hensem je yang dia wajib tadah telinganya untuk didengari. Haiyaa... Apalah malang sangat nasib aku ni. Harap-harap tak jadilah angan-angan mak tu. Amin!

Di ruang tamu, abah leka membaca surat khabar Metro. Tak sempat nak baca petang tadi, malamlah baru sempat nak membelek-belek. Almaklumlah busy dengan kerjalah katakan. Kalau tak tak adanya ekonomi keluarga ni akan stabil macam ni kalau tak kerja keras abah dengan mak selama ni. Bersyukur sangat-sangat dapat di lahirkan dalam keluarga yang sederhana ini. Walaupun ada yang kata family ni kaya, masing-masing hanya tersenyum saja bila mendengar. Kaya ke? Sederhana jelah. Kalau kaya dah beli da rumah besar-besar tau. Hehehe.
            Abah seorang yang tegas. Cikgulah katakan. Anak-anak pun disuruhnya jadi cikgu. Termasuklah aku ni. Nasib badanlah weyh! Tapi alhamdulilah aku minat jugak jadi cikgu ni. Sebab kalau tak adanya seorang pendidik macam cikgu ni, Tak akan lahirlah seorang insan yang bergelar Perdana Menteri, doktor, peguam, arkitek and yang sewaktu dengannya. Besar tau pengorbanan seorang guru ni. Tapi tulah, budak-budak zaman sekarang. Tak pernah nak menghargai langsung usaha cikgu-cikgu ni. Makin dicaci maki adalah. Haish!
            "Emaknya, dah siap ke masak?"soal abah bila melihat kelibat mak di tangga rumah. Mak hanya tersenyum mendengar pertanyaan suami tercintanya itu.
            "Belum lagi abahnya. Tadi naik atas kejap tengok anak kita tu da solat ke belum."
            "Oh. Haa,, apa cerita Wara kat tempat kerja dia tu? Ok tidak dia dekat sana. Ada dia timbulkan apa-apa masalah ke?"
            "Dia kata semuanya ok. Tak ada apa-apa masalah. Cuma dia segan jelah sebab paling muda kat situ. Yelah dia tu baru lepas Spmkan. Yang lain tu dah memang-memang ada pengalaman nak jadi cikgu tadika tu. Anak kita tu manalah ada apa-apa pengalaman lagi. Setakat pengalaman mengajar Marzuki tu adalah."
            "Alaa... Lama-lama tu ok lah tu. Anak awak tu kan cepat tangkap. Lagi-lagilah dia ikut perangai awak yang kaki peramah tu. Tak akan jadi masalah punya buat dia. Dengan muka seposen dia tu, mesti dia akan minta tunjuk ajar dekat cikgu-cikgu sana."ujar abah.
            "Hmm.. yelah abahnya. Harap-harap macam tulah. Minta-minta sangatlah dia boleh dapat pengalaman kat sana tu. Kalau tak, asyik terperap jelah dalam bilik tu kalau tak kerja."
            "Tahu tak apa. Ni bila nak masaknya? Dah pukul berapa dah ni. Karang malam sangat makannya."
            "Hehe. Apa kata malam ni abang yang masak. Boleh? Dah lama tak rasa abang masak."kata mak. Sengaja ingin menyuruh abah masuk ke dapur.
            "Mimpi apa nak suruh saya masak? Dari awak suruh saya masak, baik awak suruh Wara tu masak. Lagi bagus."dalih abah.
            "Alaaa,,, abang ni memanglah. Dah lah, kalau suruh Wara yang masak berzaman nak tunggu. Dahlah saya ke dapur dulu nak masak. Abang nak saya masak apa malam ni?"
            "Haa,, tahu pun. Masak sedap-sedap tau. Masak asam pedaslah. Dah lama awak tak masak lauk tu. "
            "Ceh, macam selama ni kita masak tak sedap je. Erm,, yelah. Saya masakkan lauk tu."ujar mak lalu berlalu ke dapur. Abah kembali menatap keratan akhbar yang dibacanya itu.

Bosannya! Nak buat apa eak? Online kejaplah. Kott-kott ada yang chat ke nanti. Bolehlah hilang bosan ni. Wara mula menapak ke arah meja study. Dia mula menghidupkan komputer riba yang baru di belikan oleh abahnya. Warna biru lagi tu. Wah! Memang sukalah dia bila dapat. Lagi-lagi dapat warna kesukaannya tu. Lagilah bertambah-tambah sayangnya dia pada komputer ribanya tu.
            Laman sesawang muka buku a.k.a Facebook mula dilayarinya. Lama dah tak buka muka buku ni. Rindu weyh dengan kengkawan dalam ni! Hehehe.
            Banyak notification dan friends request yang diterimanya. Satu-satu di lihatnya. Wahh!! Ramai jugak yang rindu kat aku ni. Hehehe. Friends request yang dihantar dilihatnya. Hampir ke semuanya dari kenalan sekolah rendahnya. Accept wara jangan tak accept!
            Muhammad Alfa Ariff ?? Erk, macam kenal je nama ni. Tapi di mana ye? Familiar gila nama ni. Cop,cop,cop... Ni bukan ke nama..................... OMG! Nak accept ke tak eak? Nak, tak nak, nak, tak nak.... Gggrrrr! Accept jelah. Butang accept ditekannya.
            Selang beberapa minit selepas itu, dia mendapat satu message dari kenalan rakannya di Fb. Butang read di tekan. Message yang dihantar terpapar di hadapan matanya. Wara terpaku melihat gerangan yang menghantarnya.
            Muhammad Alfa Ariff!!!! OMG!
Salam,, Thanks for app me, cik adik.:) Ingatkan tak nak app. Tengah buat apa tu? Da makan?
            Aduh! Nak balas tak nak eak. Kalau balas kang, dia ni fikir aku apa pulak kang. Tapi kalau tak balas kang dia fikir aku sombong. Payah,payah. Wara hanya membiarkan saja message chat dari lelaki itu.
            Lima minit berlalu masih tiada balasan dari gadis itu. Ariff mula gelisah. Tidak senang duduk di buatnya. Aik, takkan minah ni marah aku kott. Sampai hati you, cik adik buat Encik hensem tertunggu-tunggu macam ni. Sampai hati you! Merajuklah macam ni. Tapi kalau aku merajuk bajet minah ni nak pujuk je kan. Haish! Tak pe,tak pe. Sabarlah wahai hati. Ariff mula menaip kata-kata seterusnya untuk dihantar kepada si gadis itu.
Kenapa tak balas? Cik adik busy ke? Ganggu?
            Aduh, mamat ni.. Tak payahlah bagi chat lagi. Pergilah chat orang lain. Ni tak, aku jugak yang kau nak menyibuk-nyibukkan diri. Haish!
             Dengan hati yang berat Wara membalas chat yang dihantar oleh Ariff.
W'alaikummmusalam. Tengah buat pandai. A'ah, busy.
            Yahoooo!! Dia balas. Yes! Yes!Yes! Terloncat-loncat Ariff di buatnya. Happy sangat-sangat bila chat yang di hantarnya itu di balas. Alhamdulilah, balas juga kau akhirnya ye. Kalau tak memang aku merajuk dengan kau tau. Heheheh! Dengan cepat Ariff balas. Dia tidak mahu si gadisnya itu menunggu lama balasa darinya.
Oh, yeke. Boleh ganggu tak ni?
      Laa.. balas lagi. Haish, mamat ni. Secepat mungkin dia balas.
Tak boleh! Pergi main jauh-jauhlah. Ganggu orang lain sana.
Alaa.. Bolehlah cik adik. Encik hensem tak ada kawanlah nak main jauh-jauh.
            E'eh.. Ingat aku kisahlah kau tak ada kawan, encik hensem ooii... Wara tersenyum kecil membaca balasan dari lelaki itu. Macam keanak-anakkan saja gayanya. Manja!
Watever!:p Pergi main jauh-jauh sana.
Encik hensem nak kawan dengan cik adiklah. Boleh x? Kita jadi kawan. eah3.
Tak HINGIN!
Alaa.. Hingin2kanlah. Eah3;)
Tak nak jugak.:p
tak nak xpelah..:(
      Ariff termangu sendirian.
            Laa... merajuk pulak mamat ni. Hahaha. Dah tua-tua pun nak merajuk eak. Ngada-ngada jelah dia ni. Lantas Wara membalas.
Ceh, merajuk nampak. Apalah dia ni. Dah tua-tua pun nak merajuk jugak ke? Janganlah merajuk-rajuk ea. Nanti dah tak hensem da.. Kang dapat title Encik comot, nak? ;)
            Ariff tersenyum bila membaca balasan chat tersebut. Hatinya gembira. Berbunga-bunga gitu. Cewah! Ngada-ngada je lebih ni. Hehehe.
            'Awak nak panggil kita Encik comot pun kita tak kisah. Asalkan awak ada dekat dengan kita. Boleh tak awak?' bisik hati kecilnya.
Hehehe. Tak naklah panggil macam tu. Nak Encik hensem jugak.:D
Eeiii.. ngade2 je dia ni tau. Oklah. Nak out. Mak da panggil makan. Bubye. Salam.
Ngade2 ngn awak je cik adik.;) oh. yke. oklah kalau macam tu. Kirim salam pada mak eah:D W'slm..
insya-Allah..
            Wara terus sign out dari laman sesawang muka buku. Time untuk makan! Yes. Yes. Makan, makan. Yummy... Hehehe. Dia berlari-lari anak turun ke bawah. Tak sabar untuk mengadap masakan mak. Perut dah bernyanyi-nyanyi kecil tanda kelaparan. Dengan lantas dia mengambil tempat bersebelahan mak tercintanya itu. Doa dibaca. Diketuai oleh Munir, lelaki sulung di dalam keluargaku ini. Dengan lafaz bismillah, masing-masing mula menyuapkan makanan. Makanan dijamu dengan penuh berselera. Syukur alhamdulilah ya Allah!

4 comments:

Eliza Ab said...

hamboi, bermesej2 la pulak.. hehehe.. dik akak confius ni.. klu guna 'aku' dr awal ke akhirnya kena guna 'aku'.. tp, kejap akak baca guna 'wara'.. nti adik check balik ya.. :D

wARa aINAa said...

oh.. mcm tu ea.. okeyh2.. thanks bgthu.. hehehe:)

Santri T.P.I.N.I said...

salam kunjungan... baca sambil tersenyum. hehehe

wARa aINAa said...

:) tq kerana sudi membacanya..>_<

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...